کلام اقبال میں انسان دوستی کا پیغام
چکیده
The article critically investigates the Allama Iqbal's concept of philanthropy in Islamic modernism in the perspectives of contemporary religious scholars and religious literature. Iqbal's theory of philanthropy is not a work being done in ecstasy or out of nowhere but it has a brief background of untiring efforts. From studying philosophy to rest of the global disciplines, from eastern literatures to the western literature Iqbal has voyaged the theory of humanitarianism. The humanitarian ideal is always universal in poetry and philosophy. Help and guidance has been taken from the research work of different scholars۔Allama Iqbal's poetry, ideology and philosophy are deeply affected by humanistic moral valves. In Allama Iqbal's poetry ideology and philosophy is the strong effect of humanistic moral values that can be observed everywhere. He has mentioned humanity in his poetry with so much love, care and affection, examples of which is never found in the history. He was a great interpreter of humanism. Iqbal believed that to bring revolution in outer world it is necessary to transform inner world.۔Allama Iqbal in his poetry emphasized the human values like fear and hope gloom and joy, modesty and self respect, struggle, equality, compassion, mercy and love. He in the history of world literature is the greatest poet of humanism.
The main purpose of this study is to probe deeply the philosophy of Dr. Allama Muhammad Iqbal through the concept of divine love. This paper tried to analytically explore the Iqbal's perspective about the factors influencing the human life and a man's approach towards being a human and humanism.
مراجع
2۔ ہارون الرشید تبسم،ڈاکٹر،چند ہم عصراقبال شناس، کارنر بک جہلم،۲۰۱۰،ص۱۸۳
3۔ اقتباس از سال نو کے لیے اقبال کا پیغام جو یکم جنوری۱۹۳۸ء کو آل انڈیا ریڈیو لاہور سے نشر ہوا۔
4۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر، اقبال اور انسان دوستی، اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،۲۰۰۳ء،ص۲۰
5۔ توصیف احمد خان،ڈاکٹر، اُردو ادب میں انسان دوستی،ہفتہ ۴ جون ۶۱۰۲،ایکسپریس نیوز،اخبار۔
6۔ مبارک علی،ڈاکٹر،یورپ کا عروج،فکشن ہاوس،۲۰۰۰،ص ۹۲،۹۳
7۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر، اقبال اور انسان دوستی، اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،۲۰۰۳ء،ص۳۰
8۔ ایضاً،ص۳۹
9۔ اُردو دائرہ معارف اسلامیہ، جلد اول،پنجاب یونیورسٹی،لاہور،۱۹۶۴،ص۳۴۵
10۔ آل عمران۳،آیت ۴۲
11۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر،اقبال اور انسان دوستی،اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،۲۰۰۳ء،ص ۱۵
12۔ زبور، ص۹ اور ۲۳
13۔ سورۃ الدھر۷۶،آیت۱
۱4۔ سورۃ المائدہ ۵،آیت ۳۲
۱5۔ ابو الاعلیٰ مودودی،تفہیم القرآن،جلد پنجم،سروسز کلب ۹۹،۱ص۹۸
۱6۔ کنز العمال : ج 8، ص 201
17۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر،اقبال اور انسان دوستی، اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،،۲۰۰۳ء، ص ۷۷
18۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر،اقبال اور انسان دوستی، اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،،۲۰۰۳ء، ص۱۹۵
19۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر،اقبال اور انسان دوستی، اوکسفرڈ یونیورسٹی پریس،۲۰۰۳ء،ص ۱۰۲۔
20۔ افتخار احمد صدیقی،پروفیسر،ڈاکٹر،عروجِ اقبال،بزم اقبال،لاہور،۱۹۸۷ء،ص۱۷۷
21۔ عبدالواحد سید معینی،مقالاتِ اقبال،آئینہ ادب،لاہور، ۱۹۸۸ء،ص۱۰۳
22۔ ایضاً،ص۱۹۵
23۔ ول ڈیورینٹ،داستان فلسفہ، مترجم،سید عابد علی فکشن ہاؤس،لاہور،۱۹۹۵ء،ص۱۳۴
24۔ یوسف حسین خان،ڈاکٹر،روح اقبال، القمر انٹر پرائززاُردو بازار،لاہور،۱۹۹۶ء،ص۲۹۶
25۔ طالب حسین سیال،ڈاکٹر،اقبال اور انسان دوستی،ا وکسفرڈیونیورسٹی پریس ۲۰۰۳ء،ص ۲۶۳