اقبال اور بیسویں صدی کی شاعری

  • محمد اعجاز تبسم
Keywords: Manifestations, Shah Hatim, Aesthetic, Spirituality

Abstract

In the Dehlavi era, the manifestations of Islamic civilization have appeared in a much more egalitarian manner than in the Deccan era.  On the one hand, Shah Hatim became the spokesman of Irfan Nafs and Irfan Elahi.  While in this era, the evocative forms of aesthetic sense in Mir's virtual color create enchantment by wearing Islamic cloak, the spiritual life under the shadow of Mir Dard's Islamic mysticism gave new freshness to Urdu ghazal.  The formal Islamic consciousness of the deal is also visible.  Ghalib's aesthetic immersion, full of spiritual pleasures, in which the narrative of the past and present of Islamic society and civilization is found, is manifesting itself with its full spirituality.  It is also important for the believer to keep human needs in mind in his natural love.  When Hasrat Dehlavi fought for the expression of religious traditions and values, Zauq devoted himself to adapting Islamic proverbs and Islamic historical facts to the cultural situation of his time, while Zafar's formal religious sanctity and social consciousness  A new poetic universe emerges with a sense of the cultural aspects and universal cultural values of universal life.

References

1۔ سعد اللہ کلیم،ڈاکٹر: اُردو غزل کی تہذیبی و فکری بنیادیں، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء، جلد اول، ص۲۸۳۔
2۔ جمیل جالبی،ڈاکٹر: تاریخ ادب اُردو، لاہور: مجلس ترقی ادب، طبع پنجم، ۲۰۰۵ء، جلد دوم، ص۲۶۔
3۔ (۱) نور الحسن ہاشمی،سید: ’’ولی کی شاعری اور اس کا اثر‘‘، مضمون مشمولہ محمد خان اشرف، ڈاکٹر: ولی: تحقیقی و تنقیدی مطالعہ، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۳ء، ص۱۷۶۔ (۲) نور الحسن ہاشمی، ڈاکٹر: دہلی کا دبستانِ شاعری، دہلی: انجمن ترقی اُردو ہند، اشاعت ۲۰۰۶ء، ص۳۶، ۳۷۔
4۔ رام بابو سکسینہ: تاریخ ادب اُردو، مترجم مرزا محمد عسکری، لاہور: علمی بک ہاؤس، ۱۹۸۴ء، ص۵۸۔
5۔ عبدالسلام ندوی، ڈاکٹر: شعر الہند، اعظم گڑھ: معارف، مطبوع گردید، حصہ دوم، ص۲۸۔
6۔ انور سدید، ڈاکٹر: اُردو ادب کی مختصر تاریخ، لاہور: عزیز بک ڈپو، ۱۹۹۸ء، ص۱۳۷۔
7۔ رام بابو سکسینہ: تاریخ ادب اُردو، مترجم مرزا محمد عسکری، لاہور: علمی بک ہاؤس، ۱۹۸۴ء، ص۵۸۔
8۔ ایضاً، ص۵۹۔
9۔ حاتم، ظہور الدین، شیخ: دیوان زادہ، مقدمہ و تدوین تحشیہ و تعلیقات از ڈاکٹر غلام حسین ذوالفقار، لاہور: خیابانِ ادب، مارچ ۱۹۷۵ء،ص۱۔
10۔ ایضاً،ص۱۶۶۔
11۔ ایضاً،ص۱۶۶۔
12۔ ایضاً،ص۳۴۔
13۔ ایضاً،ص۳۴۔
14۔ گوپی چند نارنگ، ڈاکٹر، اُردو غزل اور ہندوستانی ذہن و تہذیب، دہلی: قومی کونسل برائے فروغ اُردو، ۲۰۰۲ء، ص۱۶۲۔
15۔ سعد اللہ کلیم،ڈاکٹر: اُردو غزل کی تہذیبی و فکری بنیادیں، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء، جلد اول، ص۳۸۲۔
16۔ فرمان فتح پوری،ڈاکٹر: غزل اُردو کی شعری روایت، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۴ء، ص۴۰۔
17۔ درد، خواجہ میر: دیوانِ درد، مرتبہ خلیل الرحمٰن داؤدی، لاہور: مجلس ترقی ادب، طبع دوم، ۱۹۸۸ء، ص۸۹۔
18۔ قائم: کلیاتِ قائم، ’’مقدمہ‘‘، مرتبہ اقتدا حسین، لاہور: مجلس ترقی ادب، سنہ اشاعت ندارد، جلد اول، ص۱۳۔
19۔ جمیل جالبی،ڈاکٹر: تاریخ ادب اُردو، مجلس ترقی ادب، لاہور،۲۰۰۵ئطبع پنجم، جلد دومء، ص۷۳۰۔
20۔ مومن، مومن خان: کلیاتِ مومن، مرتبہ کلب علی خاں، لاہور: مجلس ترقی ادب، طبع دوم ۲۰۰۸ء، ص۸۲۔
21۔ ذوق، محمد ابراہیم: کلیاتِ ذوق، مرتبہ ڈاکٹر تنویر احمد علوی، لاہور: مجلس ترقی ادب، اشاعت دوم، حصہ اول، ۱۴۳۰ھ/۲۰۰۹ء، ص۱۴۵۔
22۔ سعد اللہ کلیم،ڈاکٹر: اُردو غزل کی تہذیبی و فکری بنیادیں، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء، جلد اول، ص۶۶۶۔
23۔ ذوق، محمد ابراہیم: کلیاتِ ذوق، مرتبہ ڈاکٹر تنویر احمد علوی، لاہور: مجلس ترقی ادب، اشاعت دوم، حصہ اول، ۱۴۳۰ھ/۲۰۰۹ء، ص۱۲۱۔
24۔ ایضاً، ص۱۵۱۔
25۔ ایضاً، ص۱۴۹۔
26۔ رام بابو سکسینہ: تاریخ ادب اُردو، مترجم مرزا محمد عسکری، لاہور: علمی بک ہاؤس، ۱۹۸۴ء، ص۲۴۹۔
27۔ غالب، مرزا اسد اللہ خاں: دیوان غالب، مرتبہ پروفیسر حمید احمد خاں، لاہور: مجلس ترقی ادب، جولائی ۱۹۶۹ء، ص۱۰۵۔
28۔ انور سدید، ڈاکٹر: اُردو ادب کی مختصر تاریخ، لاہور: عزیز بک ڈپو، طبع سوم، ۱۹۹۸ ء، ص۳۹۸۔
29۔ غالب، مرزا اسد اللہ خاں: دیوان غالب، مرتبہ پروفیسر حمید احمد خاں، لاہور: مجلس ترقی ادب، جولائی ۱۹۶۹ء، ص ۱۲۶۔
30۔ ایضاً، ص۱۸۳۔
31۔ سعد اللہ کلیم،ڈاکٹر: اُردو غزل کی تہذیبی و فکری بنیادیں، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء، جلد اول، ص۷۰۶۔
32۔ غالب، مرزا اسد اللہ خاں، دیوانِ غالب، نئی دہلی: غالب انسٹی ٹیوٹ، ۱۹۹۷ء، ص۱۸۳۔
33۔ غالب، مرزا اسد اللہ خاں: دیوان غالب، مرتبہ پروفیسر حمید احمد خاں، لاہور: مجلس ترقی ادب، جولائی ۱۹۶۹ء، ص۱۶۹۔
34۔ ایضاً، ۱۸۵۔
35۔ ایضاً، ص۱۸۳۔
36۔ ظفر، ابوالظفر سراج الدین بہادر شاہ: کلیاتِ ظفر، لاہور: سنگ میل پبلی کیشنز، ۱۹۹۴ء، جلد چہارم، ص۴۵۲۔
37۔ ایضاً، ص ۳۹۴۔
38۔ ایضاً، ص۳۸۷۔
39۔ ایضاً، ص۳۹۴۔
40۔ ایضاً، ص۴۰۳۔
41۔ ظفر، ابوالظفر سراج الدین بہادر شاہ: کلیاتِ ظفر، لاہور: سنگ میل پبلی کیشنز، ۱۹۹۴ء، جلد سوم، ص۵۔
42۔ اسرار احمد خاں، ڈاکٹر: بہادر شاہ ظفر: شخصیت و فن، فضلی سنز لمیٹڈ، کراچی، ۲۰۰۱ء، ص۲۳۳۔
43۔ سعد اللہ کلیم،ڈاکٹر: اُردو غزل کی تہذیبی و فکری بنیادیں، لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۲۰۰۵ء، جلد اول، ص۶۲۹۔
44۔ ظفر، ابوالظفر سراج الدین بہادر شاہ: کلیاتِ ظفر، لاہور: سنگ میل پبلی کیشنز، ۱۹۹۴ء، جلد سوم، ص۱۷۰۔
45۔ ایضاً، جلد سوم، ص۴۳۳۔
46۔ اسرار احمد خاں، ڈاکٹر: بہادر شاہ ظفر: شخصیت و فن، فضلی سنز لمیٹڈ، کراچی، ۲۰۰۱ء، ص۲۲۶۔
Published
2022-06-30
Section
Research Article