منٹو،عسکری اور ترقی پسندی:تنقیدی جائزہ
Abstract
Saadat Hasan Manto is famous writer whose art is recognized by everyone today, but he faced various controversies in his life one of which is the debate of being progressive or regressive.
Manto proved his uniqueness and progressiveness by his literary work, but the progressive writers’ movement labelled him “A Reactionary”. Progressive writers passed a resolution to boycott Manto. There is a mentionable role of Hassan Askari in this decision;Hassan Askari is renowned for criticism more than fiction writing and his work and efforts to introduce “Pakistani Literature” is unforgettable.
This study examines the situation of literary conflict raised in result of Manto and Hassan Askari’s friendship and reaction of progressive writers. It discusses the major events to understand this situation that are; Askari’s appreciation for Manto’s short story “ "بابو گوپی ناتھ, preface of “سیاہ خاشیے” written by Hassan Askari and Publication of literary magazine “اردو ادب”. This literary conflict reveals the narrow-mindedness and extremism of progressive writers and also revels the aim of movement at that time which were more political than literary. Study reveals that a writer’s progressiveness does not depend on belonging to a movement.
References
۲۔ سعادت حسن منٹو،"باری صاحب"مشمولہ منٹو نما،مرتبہ نیاز احمد(لاہور :سنگِ میل پبلی کیشنز،۲۰۰۸ء)،۷۱۔
۳۔ انور سدید،اردو ادب کی تحریکیں (چھٹا ایڈیشن)(کراچی:انجمن ترقی اردو پاکستان،۲۰۱۳ء)،۴۳۶۔
۴۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ چغد"مشمولہ منٹو نامہ،مرتبہ نیاز احمد(لاہور :سنگِ میل پبلی کیشنز،۲۰۰۷ء)،۳۴۵۔
۵۔ ایضاً۔
۶۔ حسن عسکری،"منٹو کے افسانے"مشمولہ تخلیقی عمل اور اسلوب(کراچی:نفیس اکیڈیمی، ۱۹۸۹ء) ، ۱۷۳ ۔
۷۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ چغد"مشمولہ منٹو نامہ،۳۴۵۔
۸۔ حسن عسکری،"جوابِ آں غزل"مشمولہ جھلکیاں(حصّہ اول)،مرتبہ سہیل عمر،نغمانہ عمر (لاہور:مکتبہ الروایت،س۔ن)،۳۵۷۔
۹۔ اکرم پرویز،"منٹو تعبیر اور نام نہاد ترقی پسند"،مشمولہ منٹو تقسیم ،ہجرت اور احتجاج،مرتبہ اشرف لون(لاہور :بک ٹال،۲۰۱۹ء)،۱۵۲۔
۱۰۔ انور سدید،اردو ادب کی تحریکیں،۴۵۵۔
۱۱۔ ایضاً۔
۱۲۔ حسن عسکری،"مسلمان ادیب اور مسلمان قوم"مشمولہ جھلکیاں(حصّہ اول)،۳۱۶۔
۱۳۔ ایضاً۔
۱۴۔ ایضاً۔
۱۵۔ ظہیر کاشمیری،"پاکستان کے ترقی پسند ادیبوں کے نام"مشمولہ سعادت حسن منٹو ایک نئی تعبیر،۱۰۵۔
۱۶۔ فتح محمد ملک،سعادت حسن منٹو ایک نئی تعبیر،۵۱۔
۱۷۔ حسن عسکری،"جوابِ آں غزل"مشمولہ جھلکیاں(حصّہ اول)،۳۵۷۔
۱۸۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ چغد"مشمولہ منٹو نامہ،۳۴۶۔
۱۹۔ عزیز ابن الحسن،"احمد ندیم قاسمی ،منٹو اور حسن عسکری"،مشمولہ معیار۶(جولائی تا دسمبر۲۰۱۱ء) ، ۱۵۸۔
۲۰۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ چغد"مشمولہ منٹو نامہ،۳۵۶۔
۲۱۔ طاہر عباس،"قیامِ پاکستان سے قبل منٹو شناسی کی روایت"مشمولہ الماس۱۹(٫۲۰۱۷)، ۱۲۸۔
۲۲۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ چغد"مشمولہ منٹو نامہ،۳۴۴۔۳۴۵۔
۲۳۔ احمد ندیم قاسمی"میں نے منٹو کو کیسا پایا"مشمولہ یہاں سعادت حسن منٹو دفن ہے،مرتبہ طاہر عباس (لاہور:عکس پبلی کیشنز،۲۰۱۹ء)،۸۶۔
۲۴۔ سعادت حسن منٹو،"دیباچہ یزید:جیب کفن"مشمولہ منٹو نامہ،۲۲۳۔
۲۵۔ احمد ندیم قاسمی"میں نے منٹو کو کیسا پایا"مشمولہ یہاں سعادت حسن منٹو دفن ہے،۹۷۔
۲۶۔ ناصر عباس نئیر،"حسن عسکری اور منٹو کا 'اردو ادب'"مشمولہ اردو ادب حسن عسکری نمبر،شمارہ ۲۵۲ (اکتوبر تا دسمبر ۲۰۱۹)،۴۱۔
۲۷۔ انور سدید،اردو ادب کی تحریکیں (چھٹا ایڈیشن)،۲۵۸۔
۲۹۔ فتح محمد ملک،سعادت حسن منٹو ایک نئی تعبیر،۵۰۔
۳۰۔ انوار احمد،"سعادت حسن منٹو ،برصغیر کاتخلیقی ضمیر" مشمولہ اردو افسانہ۔ ایک صدی کا قصہ(فیصل آباد: مثال پبلشرز،۲۰۱۰ء)،۲۶۸۔