جرس غنچہ اور مابعد کے افسانوں میں اسلوب اور تکنیک کا تنوع

  • ڈاکٹر ناہید ناز
Keywords: اسلوب (Style)؛تکنیک (Technique)؛ استعارہ (Metapher)؛تشبیہ (Similies)؛ علامت (Symbol)؛ مکالمہ(Dialogue)؛بیانیہ (Narrative)؛مسلسل تبصرہ(Running Commentory) ؛ خواب ہاے بیداری (Day Dreaming)؛ خواب بہ طور تکنیک(Dream as Technique)۔

Abstract

Dr. Saleem Akhtar's (1934.2018) creative life has three main dimensions that is Criticism, Psychology and Fiction. In Fiction his short stories were published under the collective title of Nargis our Cactus in 2004. This publication includes the five short stories aggregates of his creative art i.e Karvey Badaam, Kath Ki Aurteen, Muthi Bhar Sannp, Chalees Minit Ke Aurat and Aadhy Rat Ki Makhlooq. While the sixth short stories collection was published in 2012 named as Jaras_e_Ghuncha.

Twelve short stories published in various magazines after Jaras_e_Ghuncha.In Jaras_e_Ghuncha and afterwards short stories Dr. Saleem Akhtar used various styles and different techniques such as narrative , symbolic, descriptive and dialogue etc.

This article is an attempt to search different styles and techniques in Jaras_e_Ghuncha and tweleve afterwards short stories.

References

۱۔ سلیم اختر،ڈاکٹرنشانِ جگرسوختہ،(آپ بیتی)،لاہور:سنگِ میل پبلی کیشنز،2004ء، ص276۔
۲۔ عابد علی عابد،سید،اسلوب،لاہور: سنگِ میل پبلی کیشنز، 2001ء،ص38۔
۳۔ ایضاً،ص206،165،124،98۔
۴۔ سلیم اختر،ڈاکٹر، کی راقمتہ الحرو ف سے گفتگو،27 جنوری2018ء،۱۱ بجےدن۔
۵۔ “جیون جل”مشمولہ جرسِ غنچہ،لاہور:سنگِ میل پبلی کیشنز، 2012ء،ص51۔
۶۔ ایضاً،ص49۔
۷۔ ایضاً،ص55،54۔
۸۔ “تذکرہ اشجار”مشمولہ جرسِ غنچہ،ص63۔
۹۔ ایضاً،ص70۔
۱۰۔ ایضاً،ص71۔
۱۱۔ سلیم اختر،ڈاکٹر،“چراغِ رخِ زیبا” مشمولہ کولاژ،کراچی:2013ء،ص271۔
۱۲۔ “بلی”مشمولہ جرسِ غنچہ،لاہور:سنگِ میل پبلی کیشنز،2012ء،ص204،203۔
۱۳۔ “بچھو کی عدالت”مشمولہ،سہ ماہی پیلوں:14،ملتان:اپریل تاجون2016ء،ص79۔
۱۴۔ ڈاکٹر سلیم اختر کی راقمتہ الحروف سے گفتگو،مورخہ 29 جنوری 2018ء،۷ بجے شام۔
۱۵۔ “مہمان نواز”غیرمطبوعہ مسودہ جوڈاکٹرسلیم اخترکےہاں سےراقمتہ الحروف کوبذریعہ ڈاک موصول ہوا۔
۱۶۔ “مکتی”مشمولہ کولاژ،کراچی:2015ء،ص185۔
۱۷۔ “مہمان نواز”غیرمطبوعہ مسودہ مملوکہ راقمتہ الحروف۔
۱۸۔ “آخری سوال”،مشمولہ کولاژ،کراچی:2014ء،ص253۔
۱۹۔ “شہزادی کی شادی”مشمولہ سیپ کراچی:2016ء،ص139۔
۲۰۔ “قفسِ رنگ”مشمولہ جرسِ غنچہ،ص۹۔
۲۱۔ “جیون جل”مشمولہ جرسِ غنچہ،ص51،50۔
۲۲۔ “قفسِ رنگ”،مشمولہ جرسِ غنچہ،ص10،9۔
۲۳۔ ایضاً،ص۱۱۔
۲۴۔ “بےچراغ بستی کاچراغ”،مشمولہ جرسِ غنچہ،ص27۔
۲۵۔ “جبلِ ممنوعہ”،مشمولہ جرسِ غنچہ،ص81۔
۲۶۔ “شیزوفرینیا کیس ہسٹری”مشمولہ فنون،گولڈن جوبلی نمبر،لاہور:2013ء،ص234۔
۲۷۔ “خوشبو کا غلام”،مشمولہ جرسِ غنچہ،ص165۔
۲۸۔ “جرسِ غنچہ”مشمولہ جرسِ غنچہ،ص137۔
۲۹۔ ایضاً،ص140۔
۳۰۔ “کھیل بچوں کاہوا”مشمولہ جرسِ غنچہ،ص156،155۔
۳۱۔ “نیاہاویہ”،مشمولہ سہ ماہی پیلوں:12،افسانہ نمبر،ملتان:اکتوبرتادسمبر2015ء،ص36،35۔
۳۲۔ “خیابانِ پاک جہاں”،مشمولہ جرسِ غنچہ،ص105،99۔
Published
2023-12-30
Section
Research Article