اقبال کی طویل نظمیں اور ترکیب بند تجزیاتی مطالعہ
Abstract
Literature, especially the poetry, represented society the best. In this context, it is clear from the initial and evolutionary stages of literature that dramas were also written in harmony with the poetry. We can say without hesitation that literary genres are born from cultures and languages keep the representation continue the best as long as they represent the culture.
In this regard, poetical genres are in view, especially the ghazal coming out of the introduction of an ode. The same introduction promoted the poem written on the pattern of the ghazal and facilitated the usage of composite-tie and return-tie. As Allama Iqbal was familiar with the Arabic and Persian tradition, therefore, he chose especially composite-tie for his long poems. Thus this poem along with the poetic excellence of Allama Iqbal exhibits splendour.
References
۲۔ نجم الغنی رامپوری،مولوی،بحرالفصاحت،جلداول، لاہور،مجلس ترقی ادب، ص:242
۳۔ سرسوتی سرن کیف،فرہنگ ادب اردو،دہلی،ساہتیہ اکادمی۔طبع اول 2004 ء،ص:60
۴۔ خواجہ اکرام،ڈاکٹر،اردوکی شعری اصناف،لاہور،سیونتھ سکائی پبلی کیشنز۔2014۔ص 79-80 ۔
۵۔ سلیم اختر،ڈاکٹر، تنقیدی اصطلاحات ۔توضیحی لغت،لاہور،سنگ میل پبلی کیشنز۔2011۔ص:85)
۶۔ محمدافتخارشفیع،اصناف شاعری۔لاہور،کتاب سرائے،2011ء،ص:89-90
۷۔ والدہ مرحومہ کی یادمیں،بانگِ درا،مشمولہ،کلیاتِ اقبال،اردو، لاہور،الحمراپبلشنگ،2004ء، ص:320-332
۸۔ مسعودحسین خاں،اقبال کی دوطویل نظموں کی بازآفرینی(لسانیاتی وتخلیقی نقطۂ نظرسے)،مشمولہ،اقبال کا فن،مرتبہ،گوپی چند نارنگ، دہلی، ایجوکیشنل پبلشنگ ہاؤس،1983ء،ص:59
۹۔ آل احمدسرور،خضرِ راہ ایک مطالعہ،مشمولہ،اقبال کافن،محولہ بالا،ص:36
۱۰۔ سیدعبداللہ،ڈاکٹر،اقبال کی شعری وصنفی تشکیلات،مشمولہ،علامہ اقبال :فکروفن (101مقالات) مرتب،ڈاکٹر سلیم اختر،لاہور،سنگِ میل پبلی کیشنز،2003ء،ص:687-688
۱۱۔ بانگِ درا،مشمولہ،کلیاتِ اقبال،محولہ بالا،ص:72
۱۲۔ ایضاً ص:96-107
۱۳۔ ایضاً ص:118-119
۱۴۔ ایضاً ص:245-246
۱۵۔ ایضاً ص:262-264
۱۶۔ ایضاً ص:364-377
۱۷۔ ایضاً ص:380-389
۱۸۔ بالِ جبریل،مشمولہ کلیاتِ اقبال،اردو،محولہ بالا،ص:538-548
۱۹۔ ایضاً ص:560-565
۲۰۔ عبدالمغنی ،اقبال کاذہنی ارتقاء،نئی دہلی، انجمن ترقی اردوہند،1991ء،ص:52