طبی اعلانات کے شرعی احکام و ضوابط ----------------------------------------------------------------------------------------------------- The Medical Advertisement from the Shariah Perspective
Abstract
Advertisement is an important component of contemporary marketing strategies adopted by business sector. Massive resources are routinely reserved for the advertisements of different products and services. Due to unprecedented growth of advertisement sector, regulators have formulated stringent guidelines and policy directives to ensure that misleading and false advertisements do not happen. This is particularly applicable in the area of advertisement related to medical products and services. It is universally recognized that the very nature of medical products and services require a robust regulatory mechanism which can govern all aspects of marketing and advertisements. This article is an attempt to review the medical advertisement phenomenon from Sharī’ah perspective. It deals with the general principles and rules governing the idea of medical advertisements.It is a condition of publication in this journal that authors assign copyright or license publication rights of their articles to the Islamic Research Institute, International Islamic University, Islamabad. This enables IRI to ensure full copyright protection and to disseminate the article, and of course the journal, to the widest possible readership in print and electronic formats as appropriate. Furthermore, the authors are required to secure permission if they want to reproduce any figure, table, or extract from the text of another source. This applies to direct reproduction as well as "derivative reproduction" (where you have created a new figure or table which derives substantially from a copyrighted source).
”فکرونظر“ میں شائع ہونے والی نگارشات کا حق اشاعت
”فکرونظر“ میں مقالے کی اشاعت سے پہلے مقالہ نگار کو اپنی نگارشات کا حق اشاعت ادارہ تحقیقات اسلامی، بین الاقوامی اسلامی یونیورسٹی، اسلام آبا د کو تفویض کرنا ہوگا۔ یہ عمل ادارے کے لیے نہ صرف کاپی رائٹ حقوق کی حفاظت یقینی بناتا ہے بلکہ اس کے ذریعے ادارے کے لیے مقالات اور مجلے کی اشاعت، پرنٹ اور الیکٹرانک ہر دو صورتوں میں، زیادہ سے زیادہ قارئین تک ممکن ہوتی ہے۔ علاوہ ازیں، مقالہ نگاران اگر کسی دوسرے مصدر/ مرجع سے کوئی جدول، خاکہ یا اقتباس نقل کر رہے ہیں تو اس کی پیشگی اجازت حاصل کرنا ضروری ہوگا۔ اس کا اطلاق بلاواسطہ یا بالواسطہ ہر دو قسم کی نقل پر ہوگا۔
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)